Yoga

___________________________________________________________________________________________ 

 Yoga

Er zijn diverse yogastijlen het meest bekende en een van de oudste yogastijlen is Hatha yoga een verzamelnaam waar binnen de meeste yogastijlen vallen.

Een yogales bestaat doorgaans uit

1. Lichamelijke oefeningen Asana om het fysieke lichaam sterk en flexibel te maken.

2. Ademhalingsoefeningen Pranayama om de levensenergie te versterken, kalmeren en of te reinigingen en vooral te laten stromen.

3. Meditatieoefeningen Dharana om de mind te focussen en ruimte te creëren tussen gedachten waardoor je er ruimte ontstaat in je bewustzijn (je hoofd voelt opgeruimd, rustig).

4. Ontspanningsoefeningen Savasana die je body, mind en spirit weer doen opladen en herstellen.

Vinyasa Flow Yoga

Gaat over verbinding maken tussen adem en beweging. Houdingen lopen in deze les vloeiend in elkaar over. Vinyasa is een dynamische yoga les, de focus ligt namelijk op de spieren en wordt daarom actief en krachtig uitgevoerd.
 
De flow ontstaat doordat je volledig opgaat in de vloeiende stroom van houdingen en ademhaling. Hierdoor ontspan je en maak je spanningen en energie  vrij.
 
De les begint met een moment van stilte, waarbij de aandacht naar binnen wordt gericht. Dit maakt je bewust van je lichaam en geest, zodat je met volledige aandacht aan de reeks lichamelijke oefeningen kan beginnen. De houdingen volgen elkaar in een vloeiende en dynamische series. Je bouwt de intensiteit rustig op. De docent begeleidt je door de Vinyasa's (reeks van asana's/oefeningen) en geeft aan bij welke beweging je dient in en uit te ademen. Naar het einde van de les  ga je meer naar grondoefeningen zodat je energie tot rust komt en je hartslag weer wat zakt. De voor delen zijn meer flexibiliteit,bloedcirculatie wordt gestimuleerd waardoor je gaat zweten en afvalstoffen  beter kwijt kan.Spieren en organen worden beter doorbloed hierdoor kunnen verschillende spierklachten voorkomen worden, verminderen of verdwijnen. 
 
 
 
 
Yin Yoga 
 
In tegenstelling tot de dynamische vormen van yoga richt Yin yoga zich niet op het aanspannen van je spieren, maar juist op het ontspannen hiervan.
Door je spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel van daar dat Yin poses tussen de drie en vijf minuten worden vastgehouden. 
Yin yoga geeft diepe ontspanning, stimuleert je meridianen en organen en leert je ruimte ervaren in je lichaam.
 
De ervaring is dat men soepeler opstaat en letterlijk soepeler door het leven gaat. Het is belangrijk dat bindweefsel vochtig wordt. Door de rek of compressie een langere tijd vast te houden en daarna weer los te laten wordt deze plek gehydrateerd en brengt dit soepelheid terug op deze plek in het bindweefsel.
 
Vooral als je een zittend beroep beoefent kun je veel baat hebben bij beoefenen van Yin yoga. Pijn in de onderrug is een veel gehoorde klacht hier bevindt zich veel bindweefsel. Bij te weinig beweging kan dit erg pijnlijk worden en kan de pijn uitstralen naar andere plekken in het lichaam daarnaast draagt ons bindweefsel ons de hele dag door! Het zorgt ervoor dat we rechtop kunnen lopen, zitten, buigen liggen ect. Het houd ons stevig en soepel. Genoeg redenen waarom het bindweefsel onze aandacht verdient!
 
 

Anicha Yin/YangYoga

Anicha betekend letterlijk verandering.

Binnen Ellis Sport hebben we bewust gekozen om in deze les Yoga stijlen te combineren. Alles verandert niks is hetzelfde als vorige week of zelfs een uur geleden. Je lichaam verandert, je humeur je energie. Elk seizoen met bijbehorende jaargetijde verandert. Vandaar dat ik in deze les niet specifiek voor 1 yoga stijl ga. Maar ik kijk naar wat het lichaam wil en combineer daarom Yin en Yang houdingen in deze les. Waarbij het laatste gedeelte van de les bestaat uit volledige ontspanning.

Yoga Nidra

 Yoga nidra is de trend(voor slechte slapers en mensen met weinig energie). Niet alleen slechte slapers en onrustige mensen hebben baat bij Yoga nidra. Deze yoga vorm(waarbij je alleen maar op je rug list) brengt je in de allerdiepste ontspanning. Daar rust je pas echt door je komt fysiek, mentaal en emotioneel tot ontspanning.

Tijdens een Yoga nidra les lijkt het alsof je slaapt maar je bewustzijn is aan het werk op een dieper niveau. In deze (zorgelijke) tijd waarin we veel prikkels binnen krijgen die spanning en stress veroorzaken is het fijn om vooral tijd voor jezelf te nemen voor ontspanning en om je zenuwstelsel te kalmeren en tot een diepe ontspanning te brengen.

Een sessie van 20 min staat gelijk aan 4 uur slaap.

Jezelf resetten als het ware slaapyoga waarbij je wakker blijft. Je krijgt meer ruimte tussen je gedachten het maakt je helder. 

 


Yoga gaat over jezelf, oefenen in bewust worden, observeren en waarnemen.

Iedereen die kan ademen kan Yoga beoefenen.
 
 
 
Maandag 17.50 - 18.50
Anicha / Relaxercise 
Cascade (Erkerzaal) H.I. Ambacht

20.15 - 21.15 Vinyasa Flow Cascade (Erkerzaal) H.I. Ambacht
Dinsdag 20.40 - 21.40 Yin Yoga Cascade (Erkerzaal) H.I. Ambacht




Woensdag 17.50 - 18.50  Yin/Yang Yoga Cascade (Erkerzaal) H.I. Ambacht




Donderdag 10.00 - 11.00 Yin/Yang Yoga
Cascade (Erkerzaal) H.I. Ambacht




Zaterdag      09.00-10.00       Yin Yoga                      Cascade (Erkerzaal) H.I. Ambacht